FANDOM

Cytryny

Kwas cytrynowy występuje naturalnie w każdym żywym organizmie i w wysokich ilościach występuje w wielu owocach. Na liście z Villejuif był wymieniony jako substancja rakotwórcza.

Lista z Villejuif (rzadziej ulotka z Villejuif) – fałszywy dokument i mistyfikacja, której treść przerodziła się w miejską legendę. Lista zawierała tzw. bezpieczne dodatki do żywności z numerami E; część substancji z listy były opisywane jako kancerogeny (powodujące nowotwory). Jednym z czynników rakotwórczych według listy był E330, czyli kwas cytrynowy.

Nazwa listy wywodzi się od fałszywych twierdzeń, że została wyprodukowana w szpitalu w Villejuif.

Historia Edytuj

Pierwsza tego typu lista pojawiła się w lutym 1976 roku we Francji w formie strony maszynopisu. Kopię szybko pojawiły się po całej Europie w formie broszur lub ulotek. Nigdy nie odnaleziono autora mistyfikacji. Lista trafiła także do Afryki i Bliskiego Wschodu.

Istnieje domnienamie, że z powodu tej listy powstała miejska legenda o rakotwórczej gumie Turbo.

Wpływ kwas cytrynowego w organizmie człowieka Edytuj

Kwas cytrynowy nie jest szkodliwy dla człowieka. Co ciekawe, kwas cytrynowy jest ważnym dla procesu chemicznego o nazwie cykl Krebsa (Krebs w języku niemieckim znaczy rak), przez co zasugerowano, że to nieporozumienie językowe stało się przyczyną powstania listy z Villejuif. Kwas cytrynowy jest ważnym składnikiem owoców cytrusowych, przez co wiele osób zażywa duże dawki nie niszcząc sobie organizmu.