FANDOM

Zabójca na tylnym siedzeniu – jedna z najpopularniejszych na świecie miejskich legend, popularna szczególnie w USA oraz w Wielkiej Brytanii. Legendę te stworzył oficjalnie Carlos Drake w 1968 roku, choć niektórzy świadkowie podają powstanie legendy cztery lata wcześniej.

Bohaterką legendy jest zazwyczaj kobieta śledzona przez dziwny samochód lub ciężarówkę. Zagadkowy kierowca trzyma się blisko samochodu kobiety, użyta świateł drogowych lub też taranuje auto uderzając w tylny zderzak. Kiedy bohaterka legendy kończy podróż, orientuje się, że tajemniczy kierowca ostrzegał ją przed mężczyzną (mordercą, psychopatą, gwałcicielem), który ukrywał się na tylnym siedzeniu jej pojazdu. Za każdym razem, gdy przymierzał się on do ataku, zagadkowy kierowca uniemożliwiał uniemożliwiał mu jego wykonanie.

W niektórych wersjach kobieta zatrzymuje się na stacji benzynowej, a tam sprzedawca zaprasza ją do budynku w celu rozwiązania problemu z kartą kredytową. Wewnątrz ostrzega ją przed napastnikiem, który ukrywa się na tylnym siedzeniu jej pojazdu.

Często opowieść ta kończy się morałem. Osoba ostrzegająca przed kryminalistą przedstawiana jest jako groźnie wyglądający człowiek; ktoś, komu się nie ufa, pomimo braku powodów do tego. Kobieta często myśli, że tajemniczy mężczyzna chcę zrobić jej krzywdę, choć w rzeczywistości ratuję ją.

W innym wersji tej popularnej legendy, kobieta zatrzymała się na stacji benzynowej, ale po wejściu do sklepu zauważyła mężczyznę idącą w jej stronę z nożem w ręku. Mężczyzna ten bełkotał niewyraźnie jakieś słowa. Kobieta wsiadła do samochodu i uciekła, przez co wpada w ręce mordercy na tylnym siedzeniu, podczas gdy mężczyzna na stacji próbował ją ostrzec. W tej wersji legendy kobieta często umiera.

Nawiązania w kulturze Edytuj

Film Urban Legend z 1998 roku rozpoczyna się sceną opisaną w tej legendzie.