FANDOM

Znikająca nerka – jedna z najpopularniejszych miejskich legend.

Treść Edytuj

W pewnym dużym sklepie dochodzi do porwania małego dziecka. Dziecko po pewnym czasie (zazwyczaj jeszcze tego samego dnia) wraca do rodziców i nie kontaktuje się z nimi. Po wizycie u lekarza okazuje się, że dziecko straciło nerkę (w wielu wersjach legendy jest motyw z kartką, którą trzyma dziecko, z napisem Nie mam nerki).

Inne informacje Edytuj

Według atrapy, pierwsze ślady tej legendy w Polsce pojawiły się 11 grudnia 2006 roku[1].

W wiejskiej wersji pojawia się motyw fałszywej karetki, która porywa dzieci i kradnie organ. Częściej jednak łączy się motyw znikającej nerki z kultową czarną wołgą.

Legenda na świecie Edytuj

Ta miejska legenda jest znana od lat 90. XX wieku na terenie Ameryki Łacińskiej, USA, Niemiec, Francji, Australii i RPA. Tam jednak podaje się porwanie dziecka imigrantów.

Polska wersja legendy jest czasami opowiadana z dodatkiem teorii spiskowej o kradzieży organów (na wzór tzw. afery łowców skór).

Rzeczywistość Edytuj

Czarny rynek organów rzecz jasna istnieje i jest bardzo dobrze zorganizowany. Ciężko ocenić skalę działania takiego rynku. Media często podają informacje o „dobrowolnym oddaniu organów” (choć lepszym tutaj określeniem jest oddanie organów przez duże problemy życiowe, które doprowadzają do desperackich czynów). Oddawanie organów prawie na całym świecie jest nielegalne.

Zobacz też Edytuj

Przypisy